21. oktober 2010

Slik syr jeg linposene

Jeg tenkte å vise dere hvordan jeg syr linposene.

Først skjærer jeg til alle delene:
To stykker i lin og to stykker i et blomstrete stoff, alle måler 19 x 24 cm
Et stykke til lomme 10,5 x 20 cm
To stykker til  snorer 2,5 x 70 cm

Jeg bretter lommedelen dobbelt rette mot rette og syr rundt de tre åpne sidene, men lar det stå igjen en liten åpning til å vrenge gjennom. Så vrenger jeg lommen og syr to stikninger øverst for å lukke åpningen.
Jeg plasserer lommen midt på det ene linstykket, 6 cm fra nederkant og syr den fast.
Så legger jeg de to linstykkene sammen rette mot rette og syr sammen sidene og bunnen, men jeg lar det være igjen en liten åpning i hver side som skal bli til løpegang. Jeg vet det er mange som foretrekker å sy hele veien rundt og heller sprette opp til åpning etterpå, men jeg er redd det kommer til å rakne opp, så jeg gjør det på denne måten.
Jeg syr først 3 cm, fester tråden og lar det være en åpning på 2 cm før jeg fester tråden og fortsetter sømmen. Gjør det samme på andre siden også.
Så stryker jeg sømmonnet til hver side...
...og får en åpning som skal brukes til å tre båndet gjennom.
Bitene til for legges rette mot rette. Jeg syr sammen sidene og bunnen, men lar det stå igjen en åpning i bunnen for å vrenge posen gjennom.
Nå bretter jeg hjørnene. Jeg  måler 2,5 cm inn fra spissen og syr en søm tvers over hjørnet.
Slik gjør jeg med alle fire hjørnene, både i linstoffet og forstoffet. Så klipper jeg av overflødig stoff i hjørnene.
Så legger jeg den ene posedelen inni den andre rette mot rette og syr rundt øverst.
Vrenger posen gjennom åpningen i foret og syr en stikning øverst for å holde lagene fint på plass.
Nå finner jeg åpningen i siden av posen og syr en søm rundt hele posen som starter ved øverste del av åpningen. Jeg bruker en linjal som hører til symaskinen for å se hvor jeg skal sy, men du kan også markere med avvaskbar tusj.
Neste søm kommer i nedre del av åpningen, altså 2 cm lenger ned.
Da har jeg sydd en kanal til å tre snoren gjennom (Synes jo ikke så godt på bildet ettersom jeg har sydd med hvit tråd). Snoren bretter jeg dobbelt på langs, åpner opp og bretter sidene på nytt inn mot midten før jeg syr en søm langs den åpne kanten. Så fester jeg en sikkerhetsnål til snoren og trer den gjennom løpegangen helt rundt.
Den andre snoren tres fra den andre siden og rundt. Så knytter jeg snorendene sammen i hver side. helt til slutt syr jeg igjen åpningen i foret for hånd.
Og så er posen ferdig!

67 kommentarer:

  1. Så kjekt med forklaring! :) Har beundret disse posene dine! Takk for at du deler!

    SvarSlett
  2. Thanks for the tute. You make it so simple!

    SvarSlett
  3. For ein flott pose!
    Og tusner på takk for at du har tatt deg tid te å lage DIY!!!
    Blir satt STOR pris på! :o)

    SvarSlett
  4. Åh! Tusen takk! Nå fikk jeg lyst til å sy poser med en gang! -Kanskje i morgen...

    SvarSlett
  5. Å tusen takk for at du lager så flott beskrivelse, virkelig nydelige poser!!

    SvarSlett
  6. Så fint du forklarer, posene er så fine. :))

    SvarSlett
  7. Ja takk for at du deler! Jeg liker at du er så nøyaktig, det har så mye å si for resultatet. Flotte poser!

    SvarSlett
  8. Takk for flott beskrivelse av poseproduksjon ! De er kjempefine :)

    SvarSlett
  9. Tusind tak for den fine instruktion! De er så flotte :)

    SvarSlett
  10. It's too bad I don't understand your language. The photos will have to be enough. Thanx for sharing.

    SvarSlett
  11. Så flott. Jeg tror jeg må sy noen poser etterhvert :-)

    SvarSlett
  12. Å, så snill du er som deler! Jeg tar gjerne med meg denne oppskriften. Slike poser kan brukes til så mangt! Tror ikke jeg får dem så vakre som dine, men kos likevel:o)
    Ønsker deg en flott kveld.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  13. Tusen takk for du deler dine fine mønster. Posen er kjempefin.

    SvarSlett
  14. Desse posane dine er så flotte!! Takk for den fine beskrivelsen og mønster:))

    SvarSlett
  15. Jeg har sansen for deling! Og disse posene dine er veldig søte.

    SvarSlett
  16. Tusen takk..!!!..


    Kjempeklem
    HegeT

    SvarSlett
  17. Tusen takk! Denne skal jeg prøve meg på :)

    SvarSlett
  18. Tusen takk for god forklaring på hvordan disse posene syes. Tenker disse vil også være fine med små førjulspresanger.

    SvarSlett
  19. Tusen takk for fin forklaring! Jeg skal spare på den og håper jeg får prøvd det ut en eller annen gang - når overskuddet kommer tilbake :) Enn så lenge får jeg nyte synet av dine flotte poser :)

    Klem

    SvarSlett
  20. Tusen takk! Posene er kjempefine og kan brukes til så mangt! :o)

    SvarSlett
  21. Veldig fin pose! God beskrivelse også!

    SvarSlett
  22. Lekker pose!
    Takk for flott mønsterbeskrivelse.
    Denne skal eg lage :-)

    SvarSlett
  23. Tusen takk, du er en knupp! Regner med det blir mange varianter av denne ute på nett om kort tid. Kjekt. Jeg har ikke kunnet sy idag, for jeg har sikkert fått en betennelse i armen; musearm kanskje?

    SvarSlett
  24. Så flott med framgangsmåte på posar! Skal garantert prøvast, gledar meg allereide!

    SvarSlett
  25. Posen er superfin. Jeg kan ikke sy,men oppskriften må være kjekk å få for de som kan.
    Klem

    SvarSlett
  26. Hei
    Så fine poser du syr og så snill du er som viser oss andre hvordan du gjør det. Holder på å lage ting til julemesse og da er vel slike poser høyaktuelle. Første gangen jeg er innom bloggen din. Likte den veldig godt å legger meg til som følger. Ønsker deg en god helg. Klem fra meg

    SvarSlett
  27. Tusen takk for at du er så snill og deler dine kunskaper med oss andre! Linposene er jo så søte :o)
    Ha en riktig god helg.

    SvarSlett
  28. Flott beskrivelse - denne må prøves :)

    SvarSlett
  29. Flott beskrivelse - veldig kjekk måte å sy løpegang på. Har lurt på hvordan du har gjort det når jeg har sett de andre du har sydd :)
    Denne må prøves.

    SvarSlett
  30. Hola amiga...EXCELENTE TUTORIAL!!!!!!, eres una muy buena profesora, me encanta ver tus bellos trabajos, todos son de muy buen gusto... voy a seguir el tutorial que has mostrado amiga, espero que me resulta algo tan bonito como lo tuyo.
    Que disfrutes de un buen fin de semana, en compañia de tus seres queridos.
    Besos
    Odette

    SvarSlett
  31. 1000 tak for din syforklaring.. Jeg er vilde med poserne
    Kh Hanne

    SvarSlett
  32. Så flott beskrivelse. Takk for at du deler!

    SvarSlett
  33. Stort tack för din beskrivning!

    SvarSlett
  34. Veldig flotte poser - takk for at du deler med oss :)

    SvarSlett
  35. Supre poser med forklaringer er topp. Stoffer er funnet fram, men må gjøre ferdig noe annet først, men kansje det blir en pose i løpet av helga. Ha en super helg.

    SvarSlett
  36. Hej! Vad bra med en så tydlig sybeskrivning av dina påsar. Tack.
    Ha en trevlig vecka.
    Kram Birgitta

    SvarSlett
  37. Tusen takk for at du legger ut trinn for trinn beskrivelser! :-)
    Dine beskrivelser er bedre enn de vi får på sykurset jeg går på!! (Nybegynner lappeteknikk). Veldig bra!

    Har du vurdert å lage et trinn for trinn synhefte for helt uerfarne? Det trengs der ute i sybok-verdenen!

    Ellers et annet tips (om jeg skal få være så freidig). Hva med å skrive et innlegg med litt innledende informasjon om hvilken synål en bør bruke til ulike oppgaver, trådvalg, syfot, er det nødvendig å kjøpe seg en quiltefot? , ulike nybegynner feil - som f.eks. hvordan unngå at stoffet poser seg, og blir til rynker, når en syr sammen en pose o.l.

    Hilsen en frekk og freidig følger! ;-)
    God natt :-)
    Klem, ella

    SvarSlett
  38. Большое спасибо за урок!!! Очень полезно!

    SvarSlett
  39. Takker for flott bruksanvisning på posene du har laget - de blir kjempefine :-)
    Ønsker deg en kreativ og fin uke.

    SvarSlett
  40. Har sydd to poser i dag. Lurt å parallellsy. Så fornøgd!
    (Fine julegåver...)
    Takk for veldig god veiledning:-)
    SuMa

    SvarSlett
  41. Nydelige poser:). Tusen takk for at du deler. Denne må jeg prøve å lage.Først må jeg på innkjøp av stoff. Noen gode ideer for hvor jeg finner fint og billig stoff???
    Deg vil jeg gjerne følge, så mange gode ideer du kommer med:)

    Klem Alfa

    SvarSlett
  42. Denne kan jo jeg få til å lage. Kjempeflott!

    SvarSlett
  43. Fant deg via, via, og her var det jammen mye fint! Ble veldig fornøyd da jeg så at du hadde lagt ut oppskriften på de nydelige linposene! Tusen takk! De skal garantert prøves :)

    Ønsker deg en fin helg!
    hilsen frieblonder

    SvarSlett
  44. Så fin oppskrift på pose, dette kan kanskje til og med jeg klare. Hurra!

    SvarSlett
  45. Very good tutorial - your bags are always so nice and perfect!!! :)

    Greetings from Berlin

    Claudia

    SvarSlett
  46. Så fin og detaljert beskrivelse du har laget. Posene dine er nydelige. Må nok prøve meg på dette ja. Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  47. Hei!
    Så fint at du legger ut beskrivelse av disse posene!Tusen takk:))

    SvarSlett
  48. Olá...
    Sou louca por esses saquinhos...
    Obrigada por partilhar.
    Estou te seguindo...
    Beijos.

    SvarSlett
  49. Da har jeg sydd den første posen. Klarte det kunsttykket å få lommen opp ned, men med litt tolmodighet ordnet det seg. :-) (... ikke så lett første gang) Men nå er jeg klar for juleposeproduksjon. Takk for oppskriften :-)

    SvarSlett
  50. Tusen, tusen takk førr at du eså raus og del med oss. Har lenge tenkt æsku sy en sånn pose, og nu ska æ det:)

    SvarSlett
  51. Tusen takk! Skal prøve meg på et par sånne... Håper du legger ut flere trinn-for-trinn-kurs!

    SvarSlett
  52. I've used your tut to made this cute little bag. Love yours :)
    Thank you.
    http://www.created-by-sonja.com/2011/10/drobna-pozornost-izpod-sivalnega-stroja.html

    SvarSlett
  53. J'adore, je pense que je vais faire le même. j'ai enfin compris comment faire les trous pour passer le cordon. Merci

    SvarSlett
  54. Hei!
    Jeg er ny her på bloggen din, men fant denne tutorial på google og den er jo kjempebra! Takk! Holder på å sy en pose nå, litt uerfaren men med masse entusiasme! Ciao!

    Serena

    SvarSlett
  55. Thank you for this pretty bag !!!!

    Brigitte

    SvarSlett
  56. Hola Timotei...

    Gracias por este hermoso bolsito, es muy claro cómo poder realizarlo gracias a tus imágenes. Por este tutorial te elegí para darte el Premio Dardos, por el cual muestro el enlace de blog en mi página.
    Espero me hagas el honor de visitarme. Estoy por iniciar labores de patchwork en tela y tu blog es muy útil para entenderlo. Muchas gracias...

    SvarSlett
  57. Tusen takk for flott gjennomgang. Jeg har lurt på hvordan jeg skal sy med mløpegang

    SvarSlett
  58. Kjempefin blogg som jeg ofte besøker. Og tusen takk for at du vil dele ditt mønster på den flotte linposen. Jeg har fått sy-dilla og da har linpose-mønsteret ditt kommet til god nytte. Brukt ditt mønster som utgangspunk til og sy den i mange forskjellige varianter, som har endt med maaange julegave poser. Så i år blir alle julegavene puttet i poser sydd i julestoff. Tusen takk.

    SvarSlett
  59. Tusind tak for din vejledning. Jeg har syet et par strikkeposer.

    SvarSlett
  60. Das ist ja ein sehr hübscher Beutel, super!
    Grüsse
    Birgit

    SvarSlett
  61. Merci pour tous ces tutos. Dommage que vos articles ne soient pas traduits en anglais.

    SvarSlett
  62. Grazie per la tua condivisione di ciò che crei !!!!Sono tra i tuoi fans!! Il tuo blog mi piace tantissimo!!!!
    Ti andrebbe di farti un giretto nel mio piccolissimo spazio creativo?Mi farebbe tanto piacere una tua visita.A presto e di nuovo COMPLIMENTI!!!!!!!!

    SvarSlett
  63. Takk for fin forklaring. Takket være din oppskrift så har jeg klart å sy meg en linpose til mitt rugbrød - og jeg har ikke sydd noe på maskin siden barneskolen tror jeg :)

    SvarSlett
  64. Félicitations pour ce magnifique blog. Mais comment faire pour traduire en français ? Merci pour votr réponse
    Cordialement
    Marie Christine

    SvarSlett
  65. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  66. thank you for the beautiful tutorial,

    SvarSlett
  67. Kan denne posen brukes som brødpose? Er den stor nok?

    SvarSlett